TEG 2020 zdalnie – Dzień piąty PDF Drukuj Email
Wpisany przez nauczyciel   
piątek, 20 listopada 2020 17:35

 

Kliknij by zobaczyć galerię

20 listopada 2020 r. uczniowie klasy VII na zajęciach z języka polskiego w ramach podsumowania Tygodnia Edukacji Globalnej rozwiązywali quiz dotyczący zagadnień związanych z Edukacją Globalną. Pytania dotyczyły Celów Zrównoważonego Rozwoju, różnic pomiędzy krajami rozwiniętymi a rozwijającymi się, przestrzeganiem praw człowieka, wiedzy o organizacjach międzynarodowych. Zajęcia prowadziła Agnieszka Łaskowska.

Podczas zajęć w zdalnej grupie „Edukacja Globalna” uczniowie podawali konkretne przykłady zachowań ekologicznych i ich skutków podczas pandemii – przebywania przez dłuższy czas w pomieszczeniu, ucząc się i pracując zdalnie. I jednocześnie zastanawiali się, co trzeba zrobić, żeby świat uczynić lepszym. Poznali też Radio-Świat-online, słuchając najnowszych wiadomości i muzyki ze wszystkich kontynentów i zakątków świata (poznawanie krajów i kultur). Na zakończenie spotkania uczestnicy grupy zapoznali się z prezentacją multimedialną „Czy one muszą wyginąć?” (zagadnienie dotyczące 14 i 15 Celu Zrównoważonego Rozwoju). W ciągu ostatnich 50 lat człowiek swoją działalnością doprowadził do sytuacji, w której populacja dzikich zwierząt na Ziemi zmniejszyła się o 58%. Ludzie nie tylko polują na zwierzęta, ale także niszczą ich siedliska, wycinając lasy. Do tego wzrost CO2 w atmosferze doprowadza do katastrofalnych w skutkach zmian klimatycznych, które zaburzają równowagę środowiskową i pociągają za sobą całe populacje różnych gatunków zwierząt. Wkrótce może wyginąć np. pingwin równikowy czy morświn kalifornijski (obecnie jego populacja liczy 30 osobników). Zajęcia prowadził Andrzej Malinowski.

Z kolei tematem zajęć na godzinie z wychowawcą w klasie VIII były „Podstawowe czynniki funkcjonowania człowieka”. Uczniowie zapoznali się z Piramidą potrzeb, czyli prawdziwymi życiowymi potrzebami – praktycznym podejściem do tej kwestii. Wysłuchali piosenek („Nasz świat”) , w których zawarte są potrzeby współczesnych ludzi i ocena współczesnego świata. Wykonywali również plakaty związane z CZR. Prowadząca zajęcia, Marzenna Grodzicka zachęciła uczniów od obejrzenia filmu „Uczyńmy świat lepszym” w języku angielskim i wypowiedzi na jego temat: … Gdy wynagrodzenie, które rolnicy otrzymują za ciężką pracę jest ledwie wystarczające, gdy zmiany klimatu zagrażają przyszłości upraw kawy, drobni rolnicy w sposób szczególny odczuwają ciężar nierównego rozkładu sił w handlu. W filmie poznasz ludzi, którzy doświadczają tego na własnej skórze. W 2015 r. światowa społeczność uzgodniła 17 globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Czy te postanowienia wpłynęły na życie mieszkańców wsi z krajów Globalnego Południa? Z jakimi wyzwaniami mierzą się ludzie, bez których nie moglibyśmy cieszyć się smakiem kawy, herbaty czy czekolady? Czy jest nadzieja na ich lepszą przyszłość?

AM

 

 

 

Poprawiony: poniedziałek, 23 listopada 2020 15:33